Friday, May 15, 2009

Adakah Gas CFC Menipiskan Lapisan Ozon?


Terlebih dahulu saya nak mengucapkan salam kepada kawan2 yang x putus2 menyuruh saya supaya mengupdate blog ni. Terima kasih kawan2.hehehe.. 

Okey lah. Aku yakin korang sume mesti penah dengar pasal gas CFC atau nama penuhnya Chloro Fluoro Carbon kat mane2 kan. Gas ini diklesifikasikan sebagai gas yang sangat merbahaya kepada alam sekitar. Gas ini selalu dikaitkan dengan penipisan lapisan ozon yang boleh memudaratkan kehidupan dimuka bumi ini. 

Dewasa ini ramai orang memperkatakan tentang sinaran UV atau nama penuhnya Ultra Violet light yang boleh mengancam kesihatan manusia. Sinaran UV in boleh menyebabkan kanser kulit dan bermacam lagi masalah kesihatan kepada manusia. Lapisan ozon seperti yang diketahui berfungsi sebagai penapis kepada sinaran ini daripada menyinar terus kepada hidupan dimuka bumi.

Lapisan ozon merupakan sejenis gas yang dihasilkan di satu lapisan atmosfera bumi. Gas ozon hihasilkan daripada gas oksigen yang bertindakbalas terhadap cahaya ultra lembayung (UV) daripada matahari. Sinaran UV ini akan memecahkan struktur gas oksigen O2 dan menghasilkan atom oksigen yang aktif (O) dan akan bergabung dengan struktur O2 untuk menjadi stabil dan sekaligus menghasilkan gas O3 ozon.

Pada tahun 1956, seorang penyelidik lapisan ozon yang bernama Gordon Dobson bersama dengan beberapa lagi penyelidik dari Universiti Oxford di England telah membuat kajian terhadap lapisan ozon di Antartik. Beliau telah mendapati terdapat lubang pada lapisan atmosfera di antartik. Beliau berpendapat lubang pada lapisan atmosfera itu adalah kejadian semulajadi yang hanya berlaku di Antartik sahaja, dan beliau berpendapat lubang itu bukan lah lubang yang sebenarnya tetapi ia adalah fenomena penipisan ozon dan keadaannya akan beransur pulih dari setahun ke setahun. Kejadian ini berlaku adalah kerana kurangnya sinaran UV yang menyinari kawasan kutub. Untuk pengetahuan malam di kawan kutub adalah sangat panjang dan mencecah hingga berbulan2. Oleh kerana kurangnya penerimaan sinaran ultra lembayung UV di kawasan itu menyebabkan tiada tindakbalas antara gas oksigen O2 dengan sinaran UV dan proses penghasilan ozon tidak akan berlaku. Apabila berlaku hari siang di kawasan Antartik, barulah proses itu berlaku semula dan lapisan ozon akan kembali menebal. Ini bermakna lapisan ozon boleh diperbaharui.


  formular kimia tindakbalas oksegen dan sinar UV 
  •  Sulaiman Nordin, Sejarah pemikiran 1, 2008, m/s 277-287

1 comment:

m taufiq a aziz said...

peh... penuh infomasi dan ilmu...
tahniah!