Saturday, May 16, 2009

Sambungan Adakah Gas CFC Menipiskan Lapisan Ozon


Adakah CFC menipiskan lapisan ozon???

Jawapannya TIDAK sama sekali. Untuk pengetahuan, gas klorin Cl yang terdapat dalam CFC yang terbebas di atmosfera telah minjadi pesalah dalam masalah ini. Gas klorin akan bertindak balas dengan gas ozon (O3) untuk menguraikan nya kepada gas klorin oksida (ClO) dan gas oksigen(O2) (O3 + Cl => O2 + ClO). Seterusnya gas klorin oksida yang terhasil daripada proses tadi bergabung pula dengan atom oksigen bagi menghasilkan gas oksigen dan gas klorin (ClO + O => O2 + Cl). Kemudian gas ozon akan bergabung pula dengan molekul oksigen untuk membentuk 2 unit gas oksigen ( O3 + O => O2 + O2). Proses tadi akan berulang berkali2 sehingga semua lapisan ozon akan terurai dan menyebabkan penipisan lapisan dan seterusnya menyebabkan lubang pada lapisan ozon.

Adakah penyataan diatas benar??

Jawapannya YA mengikut teorinya tetapi berbalik pada post aku sebelum ni, aku dah menyatakan yang gas ozon adalah sejenis gas yang boleh DIPERBAHARUI

Cuba anda fikir sejenak, adakah sumber klorin di dunia ini hanya boleh didapati pada gas CFC sahaja???

Sebenarnya gas klorin yang terbebas ke atmosfera bumi telah berlaku sejak dahulu lagi dari aktiviti gunung berapi dan penghasilan gas klorin oleh lautan di bumi. Jika benar gas klorin boleh menyebabkan penipisan ozon, telah lama bumi kita ini TIDAK MEMPUNYAI LAPISAN OZON. 

Untuk pengetahuan, gas klorin yang dibebaskan oleh Gunung Erebus, iaitu gunung berapi yang paling aktif di dunia adalah sebanyak 365,000 ton setahun!!! Manakala pembebasan gas klorin yang disebabkan oleh pengunaan gas CFC di seluruh dunia pula adalah hanya sebanyak 7,500 ton setahun. Jika benar gas klorin menipiskan lapisan ozon, maknanya bukan lah disebabkan oleh penggunaan CFC yang berlebihan tetapi disebabkan oleh alam semulajadi!!!

  • Sulaiman Nordin, Sejarah pemikiran 1, 2008, m/s 277-287

1 comment:

mint said...

huih...mesti blaja ngan pakar kimia rmh demo dulu ni...prof.fataf